Salamia ja ukkosta Hong Kongin yllä

torstai 16. kesäkuuta 2016

Lautta lähti Macausta kohti Hong Kongia ja huonoa oloa lukuun ottamatta kaikki vaikutti olevan hyvin. Päästiin taxilla hyvin hotellille ja aloitimme sisäänkirjautumisen. Aika pian meille ilmoitettiin, että olemme kuulemma peruneet varauksemme. Juu ei. Sitten selitellään jotain sen suuntaista, että hotellille olisi pitänyt tulla ennen klo 13:00 tai sitten maksaa joku maksu ja ilmoittaa tulevansa myöhemmin. Mistään tällaisesta ei ole kerrottu mitään ja tulostetuissa papereissammekin lukee, että sisäänkirjautuminen alkaa 13:00. Pääsen myös booking.com:n sivulle, josta nään varauksemme ja sitä ei tod ole peruttu. Varaustamme ei kuitenkaan hotellin kirjoissa ole ja kaikki huoneet ovat kuulemma täynnä. Sen lisäksi, että Hong Kong on normaalistikin aivan täyteen bookattu, on pyhäviikonloppu ja missään ei todella ole tilaa. Ei hirveästi naurattanut respassa istuessa.

Parin tirautetun kyyneleen ja kahden tunnin jälkeen meille kerrotaan, että joidenkin toisten varaus on nyt peruttu ja saamme huoneen. Ei ihmekään, että hotellista tulee huonot vibat alusta asti. Respassa odotellessamme yksi työntekijä otti meistä "salaa" kuvan kännykällään ja olemme aivan varmoja, että meitä nyt myydään eteenpäin. Jälkeenpäin naurattaa, mutta pelkäsimme tosissamme ja Sandra jopa nukkui linkkuveitsi tyynynsä alla kerran :D Itse revin kaikista uusista vaatteista hintalaput irti, jotta niitä ei voitaisi myydä eteenpäin uusina ja piilotin arvotavarat visusti (tallelokero ei tietenkään toiminut).

Huone, johon meidät vietiin oli pienin huone, jonka olen koskaan nähnyt. Siellä ei käytännössä ollut muuta kuin pienehkö parisänky ja WC, jossa mahtui seisomaan kaksi ihmistä kerrallaan - jos oikein tunki. Tuuletus oli rikki ja kun ulkona oli 30 astetta, voitte vain kuvitella millaista pienen huoneen sisällä oli. Onneksi jouduimme nukkumaan kyseisessä kopissa vain yhden yön, sillä seuraavana iltana meille soitettiin ja saimme paremman huoneen. Se ei myöskään vastannut yleisiä hotellihuoneen normeja, mutta oli satakertaa parempi kuin edellinen, emmekä ainakaan joutuneet nukkumaan kadulla, joten olimme erittäin tyytyväisiä.

Kunhan olimme päässeet yli hotellidraamasta, lähdimme päiväretkelle kehutulle Lamma Islandille. Lauttamatka oli lyhyt ja vaikka taivas enteilikin pahaa, oli lämmin sää. Seurasimme ihmisjoukkoja satamasta ja päädyimme hiekkarannalle. Ikävä kyllä meillä ei ollut bikineitä mukana ja aika pian alkoikin sataa. Myöhemmin selvisi myös, että aivan rannan vieressä oli tehdas, joten ehkä ihan hyvä vaan, ettei menty uimaan. Mitä myrkkyjä siinäkin vedessä mahtoi lillua...

Onneksi sade oli nopeasti ohi ja pääsimme mekin pois puiden suojasta. Grillimaissit kourassa jatkoimme rannan kallioille istuskelua ennen kuin lähdimme suunnistamaan saaren toisella puolella sijaitsevaan satamaan. Toinen Lamma Islandin satamista sijaitsee ns. kaiken keskellä ja toinen syrjemmässä, eikä sen välittömässä läheisyydessä ole mm. ravintoloita. En muista miten osasimme valita oikean lautan, mutta onneksi valitsimme, sillä hiljaisempaan satamaan saapuminen olisi ollut hieman pettymys.

Polku rannalta kauempaan satamaan oli pitkä ja vaati paljon ylämäkeen kävelyä. Onneksi maisemat olivat kärsimyksen arvoisia ja matkan varrella oli aina välillä kioskeja myymässä virvokkeita ja pientä syötävää. Vaikea arvioida yhtään, kuinka kauan vaellukseen meni, mutta kyllä varsinkin niin kuumana päivänä siihen aikaa kului. Suosittelen monen muun lailla Lamma Islandia kaikille Hong Kongiin meneville, sillä alle tunnin matkan päässä saa kokea ihan erilaisen paikan. Tunnelma on maanläheinen, jopa hieman hippimäinen, eikä pilvenpiirtäjistä ole tietoakaan. Länkkäreitä on saarella aika paljon, moni amerikkalainen perhe näytti viettävänsä siellä pidemmänkin aikaa.

Ja aivan liian nopeasti oli jo viimeinen ilta. Oltiin kerran jo yritetty Victoria Peakille, mutta sumun peittäessä koko vuori, jätettiin käynti suosiolla väliin. Vaikka viimeisenä iltana salamoi ja ukkostikin, päätimme lähteä näköala paikalle - ja onneksi lähdimmekin. Yöllä näkymät olivat paljon hienommat kuin päivällä ja salamankin sai kahdesti ikuistettua. Ihmisiä ei ollut paljoakaan, toisin kuin viime kerralla kun kävin Peakilla talvella, jolloin lippua piti jonottaa melkein kaksi tuntia. Suosittelen käyntiä illalla, sillä näkymät ovat päivääkin upeammat.

Victoria Peakilta lähdettiin Lan Kwai Fongiin, eli Hong Kongin baarialueelle. Meno ei ollut kovin hyvää, sillä olimme siellä keskellä viikkoa, mutta eipä me muita tarvittukaan. Tsing Tao on ollut meidän varrakibisse koko kuukauden ajan ja niinpä kyseinen merkki löytyi nytkin pöydältä. Oli katkeransuloista istua siinä viimeistä iltaa. Matka oli todella onnistunut, mutta aina on totta kai ihanaa nähdä perhettä ja kavereita ja nukkua omassa sängyssä. Kaikista surullisinta oli tietysti heittää taas hyvästit Aasialle ilman tietoa siitä, milloin palaisin.

Seuraavana päivänä lähdettiin lentokenttäbussilla kohti terminaalia vain saadaksemme kuulla, että kolmesta lennostamme Helsinkiin, oli keskimmäinen peruttu. Sitä sotkua selvitellessä kävi taas jännittämään, että mitenköhän tästä nyt selvitään, mutta onneksi lopulta Air Chinan työntekijät kiltisti hankkivat meille uuden lentoreitin, emmekä joutuneetkaan odottamaan vaihtolentoa Pekingissä melkein kahta vuorokautta (, jotka olisi ollut pakko viettää lentokentällä kun ei ole viisumia). Melkein kolmenkymmenen tunnin matkustamisen jälkeen oli ihanaa vihdoin laskeutua Helsinki-Vantaalle kaikki vastoinkäymiset nujertaneena.
4 kommenttia on "Salamia ja ukkosta Hong Kongin yllä"
  1. Saatto olla ihan hotellin omakin vika toi Bookingin kanssa töppäily, mutta Thaimaassa ku työskentelin ni huomasin ettei mitää kannata oikee varata Bookingin kautta, koska se sivustokin saattaa laittaa väärää tietoo. Meillä sattu saman kaltanen tilanne uuden vuoden aikoihin ja hotellissa oli täyttä. Istuin respassa tekemässä töitä ja sitte siihen pamahti intialainen pariskunta kertoen että heillä on varaus kolmeksi yöksi. Hotelli oli täynnä eikä sille päivälle oltu merkattu yhtäkään saapumista (ensimmäiset asiakkaat jotka lähtivät taisivat olla seuraavana tai sitä seuraavana aamuna) ja olin yksin siinä respassa (koska pikku hotelli). Siinä sitten sain soitella managerille ja muille työkavereille, etsiä bookingista saapunutta varausilmoitusta meidän suuntaan (plus varmistus sähköpostia) eikä mitään löytynyt. Siinä sitten manageri joutui hankkia lähempänä keskiyötä pariskunnalle huoneen paremmasta hotellista (ja tietty hotelli maksoi kaiken). Eli se sentään saatiin melko hyvin hoidettua (vaikka sainkin huutoa ja syytöksiä osakseni), mutta pariskunta ei ollut tyytyväinen ja sitten saatiinkin sen jälkeen tapella Bookingin kanssa seuraava kuukausi, kun varausilmoitusta ei oltu ikinä lähetetty meille asti ja vika oli Bookingissa eikä meissä. Mutta hotelli oli tietty syypää ja asiakas halusi rahat takaisin vaikka nukkuikin 50€/yö hotellin sijasta lähes 100€/yö hotellissa jossa oli kaiken lisäksi uima-allas, joka meiltä puuttui. :D Varauksien kanssa pitää olla NII tarkkana..
    Mun porukatkin joutu huijatuiks, kun ne kävi joulun alla Roomassa. Hotellilla oli varauksen mukaan aamiainen, mutta hotellilla väitettiin kivenkovaa että mitään aamiaista ei kuulunut koko varaukseen ja sain sitä sitten selvitellä täältä Suomesta käsin kun mitään varauslappua ei oltu tulostettu.. :/
    Mutta toi paikallisen hotellin respan selittely ja teiän kohtelu ei ollu mitenkään ammattimaista eikä mitää omia mokia pidä alkaa työntää asiakkaitten niskaan.. :( Onneks sentään sitte loppujen lopuks asiat käänty parempaan, vaikka ne sitten teki mitä teki seuraavien asiakkaiden kanssa.. :/

Mutta loppujen lopuks, suosittelisitko Hong Kongii? :) Itellä oli välilasku siellä ja vietin kaiken luppoajan naama ikkunassa ihastellen miltä kaupunki/maa näytti lentokentältä käsin (ja tuli hirveä hinku päästä ihan kaupunkiinki asti joku päivä). :)

Blogia on ollu (ja on yhä) ihanaa seurailla ja pidän sormet ristissä että pääsisit takaisin Aasiaan pian! :) Rakastan sun blogia ja uudet päivitykset, varsinkin tältä Kiina-Macao-Hong Kong reissulta, on aina piristäny päiviä! :)

1. Onpa ihme touhua bookingilta, meillä se osa taas toimi tosi hyvin kun asiaa myöhemmin selviteltiin. Hotelli sen sijaan ei kuulemma suostunut tehdä yhteistyötä edes heidän kanssaan....... Taisi olla ihan niiden oma moka ja syvimmissään tiesivät sen, mutta eivät vain voineet myöntää virhettään.

Ihme, että toi intialainen pariskunta ei ollut mielissään luokan korotuksesta, itse olisin lähtenyt innosta laulellen, jos hotelli olisi järkännyt paremman majoituksen ja vieläpä ilman mitään lisäkuluja meille :D

Oon ollut nyt kahdesti Hong Kongissa, eikä se ihan vastannut oletuksiani, mutta onhan se toki hieno paikka. Jos oot ollut muissa Aasian suurkaupungeissa, ei vau-efekti oo ihan samanlainen kuin Aasiaa tuntemattomilla, mutta kyllä sanoisin sen silti olevan näkemisen arvoinen. Varsinkin jos jaksaa käydä eri saarilla, on tekemistä paljon. Ja onhan siellä se Disneyland/world :D
      Hyviä shoppailupaikkoja en oo löytänyt Forever21:stä lukuunottamatta, vaikka Hong Kongilla onkin shoppailutaivaan maine. Ehkä en oo vaan ettinyt tarpeeksi hyvin. Kalliita kauppoja kyllä löytyy, ken niissä haluaa rahaa polttaa.

Ja kiitos vielä ihanista kehuista!!!! :)

2. Kuulostaa tosi pahalta, mutta kuulemma jotkut hotellit toimii noin. :) Itse jännään nyt mitä käy kun veli varasi hotellin bookingin kautta Baltian matkalle (vaikka sanoin että kannattaa käyttää muita jos vain mahdollista). Hyvällä tuurilla saattaa käydä kuten teille kun mm. Pärnussa ollaan elokuva- ja musiikkijuhlien aikoihin ja siellä on melko täyttä...... Mutta katsotaan.. Onhan ne aina hotellikohtaisia ja kuulemma ainakin varmistukset yms on tullut perille asti! :D

Samaa mietin itekin ja totesin siitä moneen kertaan työkavereille! Ja hotellihuoneen järkkääjältäkin kysyin useempaan kertaan että oikeastiko se hankki huoneen paremmasta hotellista! Mutta ei, arabit ja intialaiset oli pahimpia asiakkaita tuolla ja niistä oli AINA haittaa.. Parhaimmillaan sain juosta hotellin jyrkkiä portaita kolmanteen kerrokseen useaan kertaan muutaman tunnin aikana, kun intialaiset halusivat room serviceä ja mikään ei ollut koskaan oikein.. :D No, ainakin siinä tuli urheiltua jos jotain positiivista pitää etsiä :)

..Eli ehkä Hong Kong kannattaa jättää väliin.. Malesiassa ja Thaimaassa on kaupunkeja kierrellyt niin ehkä Hong Kong ei iskisi niin hyvin. Ja Disneylandistä/worldistä sen verran, että kaveri joka on kiertänyt kaikki (paitsi vasta avatun Shanghain puiston) sanoi Honkkarin puistoa kaikista huonoimmaksi.. Eli taitaa sen paikan kiertely siirtyä myöhemmäksi ja ehkä etsin jonkun toisen uuden kohteen minne Aasiassa haluaisi mennä :D

3. Joo, ei Hong Kongista mun mielestä oo muutamaa päivää pidemmäksi lomaksi. Aasiasta löytyy kyllä paljon muitakin kivoja kaupunkeja. Tokioa on ainakin monet kehunut ja Seoulkin varmasti mahtava. Pekingistä mulla on totta kai puolueellinen mielipide :D